آموزش نصب فونت فارسی در لینوکس

سیستم عامل لینوکس از پر طرفدارترین سیستم‌عامل‌های رایگان است که با توزیع‌های مختلفی مثل اوبونتو، مینت، دبیان و… در دسترس است. این سیستم عامل رایگان بوده و با نصب آن روی سیستم دسکتاپ خود می توانید از آن استفاده کنید. بسیاری از کاربران پس از نصب این سیستم عامل در اولین مرحله به دنبال نصب فونت فارسی در لینوکس هستند تا ظاهر بهتر و خواناتری برای متون، خصوصا متن‌های فارسی داشته باشند. در این آموزش به نحوه نصب فونت فارسی در لینوکس می‌پردازیم.

آموزش نصب فونت فارسی در لینوکس

توزیعی که ما در این آموزش از آن استفاده می‌کنیم linux mint است که بر پایه اوبونتو ساخته شده است. در این آموزش مشابه آنچه در نصب فونت ویندوز توضیح دادیم، به سه روش برای نصب فونت در linux می‌پردازیم.

روش اول: نصب فونت با قرار دادن فایل در مسیر فونت‌ها

در این روش می توانید به صورت دسته‌جمعی چندین فونت را در لینوکس نصب کنید. برای این منظور کافی است تا فایل فونت‌های خود را که با فرمت ttf. یا otf. هستند را کپی کرده و در پوشه‌ای که با نام fonts. در مسیر HOME است قرار دهید. همانطور که از نام این فایل مشخص است جزو فایل‌های مخفی است که ممکن است به شما نمایش داده نشود، بنابراین پس از مراجعه به پوشه HOME دکمه‌های ترکیبی CTRL + H را فشار دهید تا فایل‌ها و پوشه‌های مخفی نمایش داده شوند.
آموزش نصب فونت فارسی در لینوکس
نکته: ممکن است که پوشه fonts. در مسیر home شما وجود نداشته باشد که در این صورت کافی است یک پوشه دقیقا با همین عنوان در این مسیر بسازید(توجه داشته باشید که باید در ابتدای نام از نقطه استفاده کنید).
همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، ما نسخه از فونت ایران سنس دست‌نویس را با کپی کردن فایل ttf. به مسیر fonts. در لینوکس نصب کردیم.

روش دوم: نصب فونت از طریق Font Viewer

در این روش شما به کمک برنامه Font Viewer که به صورت پیش فرض روی لینوکس قرار دارد قادر به نصب فونت خواهید بود. برای استفاده از این روش کافی است روی فونت دلخواه خود دابل کلیک کنید تا پنجره‌ای مشابه تصویر زیر نمایش داده شود.
نحوه نصب فونت در اوبونتو
همانطور که در تصویر می‌بینید دکمه‌ای با نام install نمایش داده می‌شود که با کلیک کردن روی آن می‌توانید فونت را نصب کنید. در صورتی که مشکلی در فرآیند نصب فونت به این روش وجود نداشته باشد، پس از چند لحظه که روی دکمه کلیک کردید به installed تغییر نام خواهد یافت که نشان از موفقیت آمیز بودن نصب فونت در لینوکس دارد.
نحوه نصب فونت در لینوکس

روش سوم: نصب فونت در لینوکس برای همه کاربران

لینوکس به شکلی است که اگر از دو روش قبل برای نصب فونت لینوکس استفاده کنید، صرفا کاربری که این فونت را نصب کرده امکان استفاده از آن را دارد. باقی کاربران که دارای اکانت در لینوکس هستند نمی‌توانند از این فونت استفاده کنند، در این صورت باید از این روش برای نصب فونت استفاده کنید که سایر کاربران سیستم عامل لینوکس هم بتوانند از آن استفاده کنند.
برای این منظور باید در حالت روت به مسیر Computer> File system> usr> share> fonts مراجعه کنید. سپس فایل فونت‌های خود را مانند روش اول، در این مسیر کپی کرده و قرار دهید تا فونت‌ها نصب شوند. پس از ریست کردن سیستم، فونت برای همه کاربران در دسترس بوده و هر کاربر در اکانت لینوکس خود می‌تواند از فونت‌های نصب شده استفاده نماید.

آموزش حذف فونت فارسی از لینوکس

برای حذف یک فونت دلخواه در لینوکس کافی است همانطور که از روش اول برای نصب فونت استفاده کردید، به مسیر fonts. که در پوشه home قرار دارد رفته و فایل فونت‌ها را از این مسیر حذف کنید.
دقت داشته باشید که، پس از نصب فونت ممکن است نام فونت همچنان در برنامه‌های مختلفی مثل ویرایشگر متن یا گیمپ نمایش داده شود. اگر با این مشکل روبه‌رو شدید، کافی است سیستم خود را ریست کنید تا آپدیت شده و نام فونت از لیست فونت‌های موجود حذف شود.

اشتراک گذاری این پست :

دیدگاه‌ها

mbaghani.7@gmail.com
محمد
۱۱ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۹:۳۸

روش اول عالی بود خیلی سریع انجام شد
خیلی ممنونم