لابراتوار فونت فارسی

لابراتوار فونت فارسی واژه خودساخته‌ای بود که برای برخی خدمات طراحی حروف پیشنهاد دادیم. از زمانی که در وبلاگ شخصی‌ام در رابطه با طراحی حروف نوشتم و به عنوان طراح فونت شناخته شدم همیشه درخواست هایی برای ایجاد تغییر در دیگر فونت‌ها داشته‌ام.
اغلب فونت‌های رایج و پر استفاده در ایران دارای مشکلات فراوان فنی هستند. از سال‌های دور هر گروه یا شرکتی برای برنامه یا هدف خود تغییراتی در آنها ایجاد کرده است که برخی مفید و برخی ناقص یا غیر استاندارد بوده است. از این رو بسیاری از کاربران در استفاده های خاص با مشکل مواجه می‌شوند و اگر مجبور باشند از همان فونت استفاده کنند راهی بجر مراجعه به یک متخصص طراحی فونت ندارند. علاوه بر این شاید بتوان گفت که طراحی و ساخت فونتی که بتواند در کاربردهای مختلف پاسخگو باشد غیر ممکن است.
از این رو در برخی موارد ممکن است نیاز به تغییر، تعمیر و یا شخصی سازی فونت خود باشید.

 

  • تغییر اندازه فونت: اگر قصد دارید فونت وب سایت اپلیکیشن ، نرم افزار و یا حتی چاپ جدید کتاب‌تان را تغییر دهید اما فونت جدید هم سایز با فونت قبلی نیست و فرصت یا امکان تغییر اندازه ها را ندارید. راه حل سریع تر تغییر سایز فونت است.
  • بهینه سازی فونت برای استفاده در وب: مهمترین ویژگی که باعث شده است واژه وب فونت رواج یابد این است فونت استفاده شده در یک وبسایت باید در مرورگرها و سیستم عامل‌های مختلف به خوبی عمل کند. در اغلب فونت‌های قدیمی یا حتی برخی فونت‌های جدید این قابلیت وجود ندارد.
  • کاهش حجم فایل فونت: برخی فونت‌ها به دلیل اینکه حاوی گلیف‌ها و ترکیبات متعددی هستند و یا از امکانات بهینه سازی استفاده نکرده اند حجم زیادی دارند. برای استفاده از این فونت‌ها در وب می تواند تا حد امکان حجم این فونت‌ها را کاهش داد.
  • استاندارد سازی فونت : همانطور که در ابتدای مطلب توضیح داده شد. بسیاری از فونت‌های فارسی حاوی کاراکترهای استاندارد نیستند. و برخی نیز ممکن است تا حدودی استاندارد را رعایت کرده باشند. به هر حال روز به روز گرایش به استاندارد سازی بیشتر می شود و توسعه دهندگان  وب سایت یا نرم افزار برای اطمینان از بی نقص بودن ذخیره محتوی فارسی‌اشان راهی بجز استفاده از فونت‌های استاندارد ندارند.
  • توسعه فونت: فونت‌ها هم مانند همه نرم افزار ها امکان توسعه یافتن دارند. یک فونت با ساختار حداقلی ساده هم میتواند کار تایپ را انجام دهد اما استفاده از امکانات کد نویسی می تواند عملکرد یک فونت را در حد زیادی توسعه دهد. مهمترین این امکانات شامل: تنظیم هوشمندانه فاصله حروف، اعراب گذاری دقیق و حساب شده، ایجاد استثنائات و استفاده از ترکیبات خاص در برخی کلمات است.
  • شخصی سازی فونت: جدای از رعایت استاندارد ممکن است شما بخواهید فونتی مخصوص به خود داشته باشید که عملکرد خاصی داشته باشد. این ویژگی حتی ممکن است به خروج یک فونت از حالت استاندارد منجر شود. Fontiran.com اگر چه این‌گونه درخواست‌ها را بر روی فونت‌های در حال فروش خود اعمال نمی کند. اما می توان این شخصی سازی را به صورت اختصاصی برای یک کاربر انجام داد.
  • اضافه شدن کاراکتر ویژه: در بسیاری از محیط های نوشتاری و گرافیکی امکان استفاده از کاراکتر ویژه وجود دارد. این کاراکتر ها ممکن است شکل خاصی از حروف یا کلمات باشد و یا حتی آیکن و علامت اختصاری باشد که برای شما کاربرد زیادی دارد و وجود آن در فونت کار شما را آسان می‌کند.

 

  • نکته مهم : برای ایجاد تغییر در فایل فونت‌هایی که Fontiran.com  صاحب امتیاز آنها نیست طراح یا صاحب امتیاز اصلی باید اجازه تغییر در فایل را داده باشد.

اگر پرسشی در این زمینه دارید در بخش نظرات مطرح کنید تا  شما را راهنمایی کنیم. (اگر ایمیل خود را وارد کنید بهتر است. چون می توانیم پاسخ را به ایمیل شما هم ارسال کنیم.)

اشتراک گذاری این پست :

دیدگاه‌ها

thaniashar@gmail.com
حجت
۳۰ آذر ۱۳۹۷ در ۱۸:۲۳

با سلام و سپاس فراوان
کاش همۀ فونت‌هاتون با یک حرف خاص شروع می‌شد تا توی نرم‌افزارها همه‌شون یکجا قرار بگیرند!
آیا اجازه دارم واسه استفادۀ خودم اسم فونت‌های رایگان یا فروشی رو اصلاح کنم؟

    fontiran@gmail.com
    مدیریت
    در پاسخ به حجت
    ۶ دی ۱۳۹۷ در ۱۳:۴۷

    فونت‌های این فروشگاه بسیار متنوع خواهد بود و تولید کنندگان مختلفی نیز دارد. و در یک دسته بندی قرار ندارد.
    با تغییرنام فونت فایل ها ممکن است با مشکل مواجه شوند.

admin@gmail.com
علیرضا
۱۶ آبان ۱۳۹۷ در ۱۵:۲۷

بسیار کارتون عالیه
امیدوارم موفق باشید و جوونایی مثل شما که همچین کارهای دانش بنیان ارزٌشمندی رو انجام میدن به نتیجه دلخواهشون برسن .
خیلی بهتون تبریک میگم

farideh-navaie@dibyte.ir
فریده
۱۶ آبان ۱۳۹۷ در ۱۵:۲۶

فونت ایران بخاطر این فونتای عالیت ممنونیم …

iranbedahe.ir@gmail.com
نگار
۲ تیر ۱۳۹۷ در ۲۲:۱۴

سلام دوستان کسی میدونه اسم این فونت چی هستش؟
http://uupload.ir/files/ae33_3-3.png

    fontiran@gmail.com
    مدیریت
    در پاسخ به نگار
    ۳ تیر ۱۳۹۷ در ۰۳:۴۱

    فونت لاله زار