آیا بهترین فونت برای طراحی وب سایت فونت ایران سنس است؟

در این نوشته کوتاه می‌خواهیم پاسخ این سوال رو بدیم که ” آیا فونت ایران سنس بهترین فونت برای طراحی وب سایت و و نرم افزار (اپلیکیشن) موبایل هست؟
لزوم پاسخ دادن به این سوال رو به این دلیل لازم دیدیم که اگر شما از ۱۰ نفر طراح یا توسعه دهنده وب یا موبایل بپرسید بهترین فونت برای طراحی وب یا اپ چیه قطعاً بیشتر از ۷ نفر اونا میگن فونت ایران سنس.
پاسخ ما به عنوان تولید کننده و سازنده فونت ایران‌سنس اما اینه که خیر اینطوری نیست. فونت ایران سنس یکی از بهترین فونت‌ها برای طراحی وب و نرم افزار هست اما تنها گزینه و بهتر از همه فونت‌ها نیست.
پس دلیل این محبوبیت چیه؟ چرا اکثر طراحان وب و نرم افزار فونت ایرن سنس رو به بقیه فونت‌های وب ترجیح می‌دن؟
فونت ایران سنس در سال ۱۳۹۳ منتشر شد. اون موقع گزینه‌های فونت مناسب وب بسیار کم بود. بعد از تاهومای معروف و یکه‌تاز در وب شاید تنها گزینه قابل قبول فونت یکان بود. ایران‌سنس اما به نسبت تاهوما خیلی زیباتر و ایرانی پسند بود و به نسبت یکان خیلی خواناتر برای متن ریز و طولانی. اما دلیل اصلی فراگیر شدن و محبوبیت ایران سنس زیبایی و خوانایی نبود. دلیل اصلی این بود که فونت ایران سنس اولین فونت فارسی وب بود که برای طراحش درآمد داشت و بنابراین پشتیبانی داشت. طراحان وب مشکلات رو به سازنده فونت “مسلم ابراهیمی” منتقل می‌کردن و ایشون بطور مداوم فونت را بروزرسانی می‌کرد.
فونت ایران سنس در نسخه دوم خودش از یک فایل فونت ساده به یک پکیج تبدیل شد که انواع فرمت‌ها و حالت‌های مورد نیاز طراحی وب رو درون خودش داشت. فایل‌های کم حجم برای وب تا فونت فشرده‌تر برای موبایل و فونت‌های با اعداد فارسی و … که همینا باعث شد بعد از چند سال بالای ۷۰ درصد وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل فارسی فونت‌شون ایران‌سنس باشه.
حالا با بعد از گذشت ۲ سال از عرضه فونت ایران‌سنس  و با وجود اینکه فونت‌های وب زیادی ساخته شدن اما یک قانون همیشه وجود داره که پر استفاده ترین فونت معمولاً مطمئن‌ترین گزینه است.
پس اکثریت طراحان وب درواقع نمی‌خوان ریسک استفاده از یک فونت جدید را بپذیرن. فونت ایرن سنس کم ریسک‌ترین گزینه است پس از انظر اونا بهترین هست.
اما درصد کمتری از طراحان وب و موبایل که ترجیح می‌دن از فونت ایران سنس استفاده نکنن به موضوع جدید بودن تایپوگرافی محصولشون و هویت بخصوص داشتن و کمتر تکراری بودن اهمین می‌دن.
بنابراین پاسخ سوال اینه: فونت ایران سنس یکی از بهترین فونت‌های فارسی برای وبسایت هست و همچنین پر استفاده ترین اما بهترین نیست.
و در پایان اینکه فونت‌های جایگزین ایران‌سنس چی می‌تونه باشه:
فونت ایران‌یکان که در سال ۱۳۹۵ و توسط همان طراح ایران سنس “مسلم ابراهیمی” طراحی شده. بعد از فونت ایران سنس پر طرفدارترین فونت وب هست.
فونت وزیر که توسط صابر راستیکردار طراحی شده شبیه‌ترین فونت به ایران سنس هست و همچنین به عنوان فونت آزاد منتشر شده. فونت وزیر در میان توسعه دهنده‌های نرم افزارهای اپن سورس بسیار پرطرفداره.
فونت‌های نوتو نسخ، نوتو سنس و نوتوکوفی از فونت های فارسی عربی گوگل هم برای استفاده در پروژه‌های اپن سورس خیلی پر طرفداره.
فونت یکان بخ که توسط رضا بختیاری طراحی شده یک نسخه بازسازی شده از فونت پر طرفدار یکان هست که در طراحی وب زیاد استفاده می‌شه.
فونت انجمن که فونت اختصاصی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران هست و توسط هیربد لطفیان طراحی شده در سال ۱۳۹۸ منتشر شده و در خیلی از وبسایت‌های جدید ایرانی استفاده شده.
فونت دانا هم که در سال ۱۳۹۸ توسط مسلم ابراهیمی (طراح فونت ایران سنس) طراحی شده خیلی زود به یکی از گزینه‌های پر طرفدار برای استفاده در وب تبدیل شده.

اشتراک گذاری این پست :

دیدگاه‌ها

aliakbar17@zohaldl.ir
علی اکبر
۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۲۲:۵۹

واقعا چیزی بهتر از ایران سنس ندیدم .
اما خب فونت ساحل شاید بتونه یه مورد جدید باشه برای ما که به ایران سنس عادت کردیم و از لحاظی دنبال نوآوری و خلاقیت هم هستیم .
تشکر از سازنده‌ی محترم فونت ایران سنس . کاش فونت کتاب‌های درسی و … هم بشه .

    mahommad1587@gmail.com
    محمد درویشی
    در پاسخ به علی اکبر
    ۲۰ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۳

    واقعا کاش بشه. فونت های خیلی داغونی استفاده میکنن.
    جدیدا بعضی کتاب های درسی فونتشونو تغییر دادن ولی خیلی خوانا نیست!

    ohdsati@gmail.com
    متین برکت رضایی
    در پاسخ به علی اکبر
    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۰۷:۵۶

    برای کتاب ها و متون چاپی، معمولا استفاده از فونت‌های سنس‌سریف رو پیشنهاد نمی‌کنن!
    دلایل مختلفی هم داره؛ و فونت‌های نسخ پیشنهاد میشه.
    اما خب کلی فونت نسخ خوب و جدید هم داریم که متاسفانه ناشران عزیز رغبت نمی‌کنن برن سمتشون..

salaralimohammadi@gmail.com
سالار
۵ دی ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۵

ایران‌سنس بهترین فونت وب ایران هست! نه به خاطر استفاده اکثریت (البته بی تاثیر نیست) اما دلیل اصلی آن خوانش راحت تمام حروفهاست، دقت کنید تمام حروف خوانا هستن! ضخامت فونت در تمام ضخامتهای تعریف شده بسیار مناسب وب است و تمام نیاز یک سایت رو برطرف میکنه و مخصوصا برای محتوا متنی بسیار کاربر پسند است. ایران‌سنس برخلاف فونتهای جدید اصلا فانتزی نیست. شک نکنید اگر فونتی ارائه بشه که از ایران‌سنس بهتر باشه قطعا خودم اولین نفر فونت را جایگزین میکنم. این نکته رو فراموش نکنید شما فونت را انتخاب نمیکنید مخاطب سایت شما فونت رو انتخاب میکنه!