بهترین فونت برای وب سایت شما چیه؟

مطمئناً پاسخ چنین سوال کلی نمی‌تونه معرفی یک فونت خاص باشه. چرا؟ چون فونت‌های مختلف کاربردهای مختلف دارن و برای استفاده‌های مختلفی طراحی شده‌اند. یک فونت که ممکنه به نظر شما خیلی زشت و بی مصرف باشه ممکنه برای استفاده در یک وب سایت خاص یا اپلیکیشن موبایل خیلی خوب باشه. پس با من همراه باشید تا در ادامه تعدادی از بهترین وب فونت‌های فارسی را بهتون معرفی کنم که هرکدام برای وب‌سایت‌های خاصی بهترین هستند.

بهترین فونت‌های فارسی کدامند؟

من اینجا تعدادی دسته بندی را نوشتم که هرکدام بهانه‌ای باشه برای معرفی بهترین فونت‌های فارسی و مطمئناً روش جامع و علمی برای دسته بندی فونت‌ها نیست.
مثلا یک فونت که برای طراحی وب سایت بهترین هست ممکنه برای مجله یا نامه اداری هم خیلی خوب باشه.

بهترین فونت برای وب سایت

برای معرفی بهترین فونت برای وب‌سایت لازم نیست به سال‌های دور بریم. چون تا همین چند سال قبل امکان استفاده از فونت دلخواه و قرار دادن اون روی وبسایت وجود نداشت. تا اون موقع بهترین فونت وب یا شاید بهتر باشه بگیم تنها فونت قابل استفاده در طراحی وبسایت تاهوما بود. چون روی همه ویندوزها بود. اما بعد از پشتیبانی همه مرورگرهای وب از فونت فارسی ظاهر سایت‌های ایرانی دگرگون شد. وب‌سایت‌ها خیلی سریع از فونت‌های پر استفاده در گرافیک چاپی استفاده کردند که در این بین فونت‌های یکان، نازنین، میترا، ترافیک، رویا پر طرفدارتر از بقیه بودند. در اون سال‌ها وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی اولین سایتی بود که وب فونت اختصاصی خودش را استفاده کرد که اسمش بی‌بی‌سی نسیم بود و خب پیرو اون خیلی از سایت‌های ایرانی هم از این فونت استفاده کردند. این فونت‌ها گاهی بهتر از تاهوما بودند و گاهی هم نه! خیلی از این فونت‌ها برای وب بهینه نبودند و خوانایی و نمایش خوبی نداشتند.

وب فونت ایران سنس

اما در سال ۱۳۹۳ مسلم ابراهیمی در وبلاگ خودش فونت جدید ایران سنس را معرفی کرد. این فونت رایگان نبود اما با قیمت کمی می‌شد خریداری و دانلودش کرد و بدون محدودیت استفاده کرد. اینطوری شد که در کمتر از یک سال اکثر وبسایت‌های جدید فارسی از فونت ایران سنس خوششون اومد. فونت ایران‌‌سنس به نسبت فونت‌های دیگه به نظر خواناتر و زیباتر بود و البته به نظر می‌رسید یک محصول حرفه‌ای تر هست که توسط خود طراح منتشر شده، پشتیبانی داره و رفع اشکال میشه. به مرور در سال‌های بعد فونت‌های جدید زیادی برای طراحی وب معرفی شدن ولی بهتره بدونید که هنوز از نظر بسیاری از طراحان وب، ایران سنس بهترین فونت برای وب سایت است.
بنابراین اگر تمایلی ندارید که فونت سایت‌تون خیلی خاص باشه و می‌خواهید اکثر کاربرهاتون را از خوانایی نوشته‌ها راضی نگه دارید بهترین فونت برای وب سایت شما فونت ایران سنس هست.
دانلود فونت ایران سنس

وب فونت ایران‌یکان

و اما بعد از ایران سنس باید از فونت ایران یکان نام ببریم که دومین وب‌فونی بود که باز هم توسط مسلم ابراهیمی در سال ۱۳۹۵ معرفی شد. این فونت ترکیبی از ۲ تا از پرطرفدارترین فونت‌های فارسی یعنی یکان+ایران سنس هست و علاوه بر اینکه خوانایی و قابلیت های ایران سنس را داره کمی هندسی‌تر هست. اگر می‌خواهید خیالتون راحت بشه که ایران یکان هکم یکی از بهترین فونت‌ها برای طراحی وب سایت هست کافیه بدونید که وبسایت جدید دیجی‌کالا ، دیجی‌استایل، شیپور، تپسی و … از فونت ایران یکان استفاده می‌کنند. پس اگر می‌خواهید یک وب فونت مطمئن کمی هندسی و به نسبت جدید برای وبسایت‌تون انتخاب کنید بهترین فونت برای وب‌سایت شما ایران یکان می‌تونه باشه.
دانلود فونت ایران یکان

وب فونت انجمن

دو فونت قبلی که بهش اشاره کردیم دارای سبک خاصی در طراحی هستند که با ساده شدن شکل حروف و یکسان بودن ضخامت حروف به دست میاد. ممکنه شما از این سبک فونت خوشتون نیاد و تمایل داشته باشید که از یک فونت متفاوت استفاده کنید اگر اینطوره بهتره فونت انجمن اثر هیربد لطفیان را ببینید. فونت انجمن برعکس ۲ فونت قبلی دارای تنوع ضخامت هست و زاویه‌های شکسته‌ای داره که باعث شده فونت شخصیت رسمی تر و فرهنگی تر داشته باشه.  فونت انجمن در آغاز سال ۱۳۹۸ معرفی شده و به نسبت ۲ فونت قبل جدیدتر هست و به طبع کمتر استفاده شده‌. بنابراین اگر می‌خواهید فونت وبسایت شما متفاوت از فونت‌های مرسوم باشه و شخصیت فرهنگی‌تر داشته باشه بهترین فونت برای وب‌سایت شما فونت انجمن می‌تونه باشه.

وب فونت دانا

در خرداد ماه ۱۳۹۸ مسلم ابراهیمی فونت دانا را ارائه کرد که سبکی مشابه وب فونت‌های قبلی این طراح (ایران سنس و ایران یکان) داشت. اما بطور مشخصی فونت دانا پیش رفته‌تر و به روز‌تر از دیگر فونت‌هاست. طراحی فونت دانا خیلی دقیق‌تر و مهندسی‌ شده‌تر از ایران سنس و ایران یکان است و از تکنولوژی فوق‌العاده وریبل بودن هم بهره می‌برد. فونت وریبل دانا به طراحان وب سایت این امکان را می‌دهد که ۱۰ وزن و تعداد زیادی استایل را یکجا در یک فونت بر روی سایت خود نصب کنند بدون اینکه حجم افزایش پیدا کند. فونت دانا دنیایی از امکانات گرافیکی و نرم افزاری است که تا کنون در هیچ وب فونت فارسی موجود نبوده. مانند ایرانیک کردن حروف، کشیده کردن، تغییر شکل نقطه‌ها و بسیاری امکانات دیگر که با مراجعه به صفحه فونت دانا می‌توانید آن را ببینید. بنابراین اگر می‌خواهید وب‌سایت شما از به روز‌ترین تکنولوژی فونت بهره بگیره و به فونت‌های خیلی ساده و هندسی علاقه دارید بهترین فونت برای وبسایت می‌تونه فونت دانا باشه.

وب فونت ایران و ایران شارپ

اگر شما از هیچ‌کدام از فونت‌های جدید خوش‌تان نمی‌آید و دوست دارید فونت سایت شما شبیه فونت رسمی که در کتاب‌ها و روزنامه‌های ایرانی استفاده می‌شود باشد. ما به شما وب فونت ایران شارپ و فونت ایران را پیشنهاد می‌کنیم. این ۲ فونت بر اساس سبک نسخ کلاسیک ایرانی طراحی شده‌اند و به وب‌سایت شما شخصیت فرهنگی و رسمی می‌دهند. ایران شارپ دارای شکستگی و زوایای بیشتر و فونتِ ایران نرم‌تر است.
دانلو فونت ایران شارپدانلود فونت ایران

وب فونت ایران سنس دست نویس

بعضی وب‌سایت‌ها ممکن است بخواهد بیشتر از هر چیزی دارای حس شاد و صمیمی باشند مانند سایت‌ها و بازی‌هایی که ویژه کودکان و نوجوانان طراحی‌ می‌شوند یا وب سایت‌های دارای محتوی طنز و هیجان انگیز . برای چنین وب‌سایت‌هایی بهترین فونت ایران‌سنس دست‌نویس است.  فونت ایران سنس دست نویس بر اساس فونت پر طرفدار ایران سنس طراحی شده اما حالت دست نویس و فانتزی دارد، نقطه‌ها و لبه‌ها کاملا دایره هستند و دارای حس صمیمیت و شادمانی بسیار است.
دانلود فونت ایران سنس دست نویس

وب فونت‌های رایگان

فونت‌های بالا همه تجاری هستند و برای استفاده از آن‌ها لازم است فونت را خریداری کنید. اما اگر وب‌سایت شما مخاطب زیادی ندارد و چندان مهم و حرفه‌ای نیست می‌توانید از وب فونت‌های رایگان استفاده کنید. بعضی وب فونت‌های رایگان مانند فونت زر، فونت یکان، فونت نازنین، فونت میترا، فونت رویا، فونت ترافیک و … همان فونت‌های ویژه چاپ هستند که در سال‌های خیلی دور توسط طراحان فونت طراحی شده اند اما پیاده سازی نرم افزاری آنها توسط افراد حرفه‌ای انجام نشده و بیشتر برای عرضه در سایت‌های دانلود و جلب کاربر تولید شده‌اند بنابراین نباید توقع چندانی از آنها داشته باشید.
شرکت‌های بزرگ مانند گوگل هم با توجه به جامعه مشتریان عرب زبان فونت‌های عربی رایگان تولید می‌کنند که حاوی زبان فارسی هم هست. از این بین ۳ وب فونت نوتو نسخ عربیک و نوتو کوفی و نوتو سنس بهترین فونت رایگان برای وبسایت شما هستند. فونت نوتو نسخ همان فونت فارسی پیش‌فرض در موبایل‌های اندروید است.
دانلود فونت نوتو نسخ
دانلود فونت نوتو کوفی

اشتراک گذاری این پست :