۹۱روز حبس برای او که باور داشت “در ایران قانون کپی‌رایت نداریم”

چند روز پیش وب‌سایت‌ آی‌تی‌ایران خبری را با این عنوان منتشر کرد : “حکم زندان متهم به نقض کپی رایت تایید شد.” این خبر بلافاصله توجه بسیاری از فعالان حوزه نرم افزار را به خود جلب کرد.
خبر گویای محکومیت یک مجرم است و قاعدتاً نباید تا این مقدار ارزش خبری داشته باشد!  اما برای جامعه ایران که با قوانین کپی‌رایت و مالکیت معنوی‌ پدیدآورندگان بیگانه است خبری تازه‌ای است.

در ایران بلافاصله بعد از بیان موضوع کپی رایت در هر محفلی افرادی هستند که این جمله را با قاطعیت تمام ابراز کنند: “در ایران قانون‌ کپی‌رایت نداریم”
ارزش خبری محکومیت مدیر کانال تلگرامی (به ۹۱ روز حبس و ۵میلیون تومان جریمه) به همین دلیل است. در واقع ما سال‌هاست که در ایران قانون کپی رایت و دفاع از حقوق پدید‌آوردگان را داریم اما توسط مردم جدی گرفته نمی‌شود. یعنی ناقضان کپی‌رایت با خیال راحت نرم افزار و فیلم موسیقی و … را کپی و منتشر می‌کنند و پدیدآورندگان نرم افزار و آثار هنری نیز با نا امیدی بر این باور هستند که قانونی برای دفاع از آنان وجود ندارد.
در این آشفته بازار آقای شهرداد بنازاده (برنامه نویس) پس از انتشار غیرقانونی نرم افزارش در یک کانال تلگرامی تصمیم گرفت با اتکا به قوانین حمایتی ذکر شده راهی مسیر سخت و پر پیچ و خم محکمه‌های ایران شود تا از حق خود دفاع کند.
آقای بنازاده نهایتاً پس از ۱۵ماه پیگیری توانست در برابر ادعای بی اساس “در ایران قانون‌ کپی‌رایت نداریم” پاسخی مستند برای ما خلق کند، که می‌توانیم در برابر ادعای”عدم وجود قانون کپی‌رایت در ایران” آن را مطح کنیم.
احتمالاً با تکرار حکم‌های مشابه این، به مرور سیستم قضایی ایران بیشتر با این جرائم آشنا خواهد شد تا پدیدآورندگان در زمان کمتری بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.
این خبر همچنین می‌تواند هشداری برای ناقضان کپی‌رایت باشد تا از روی نا آگاهی متضرر نشوند. مطمئناً محکومیت یک فرد نمی‌تواند خبر خوشحال کننده‌ای باشد و این آرزو ماست که پس از این هیچ هموطنی از روی نا آگاهی قربانی تثبیت قوانین کپی‌رایت در ایران نشود.

اشتراک گذاری این پست :